Adfærdsdesign
Redaktører: Niels Holm Jensen, Andreas Lieberoth og Thomas Dalsgaard
Hvordan spænder vanedyret ben for de gode intentioner? Og kan vi styre vores adfærd ved at designe vores omgivelser?
Hvorfor fejler så mange af vores gode intentioner og initiativer? En væsentlig årsag er, at vi er dovne, distræte og glemsomme væsner, som er styret af vaner og intuitiv tænkning snarere end fornuft og selvkontrol. Men det er ikke kun vanedyret som spænder ben for os. Vi er også konstant udsat for benspænd fra måden, som vores omgivelser er designede på. Infrastruktur, institutioner, arbejdspladser, supermarkeder, hjemmesider, procedurer, services og produkter – er nemlig ofte designet på en måde, der ikke tjener vores behov eller interesse.
Adfærdsdesign, brugt i den gode sags tjeneste, handler om at designe vores omgivelser sådan, at vi guides til at handle hensigtsmæssigt i forhold til os selv og vores omgivelser. Hvordan kan vi ændre på den måde, som maden præsenteres på ved buffeten eller i køkkenet, så vi spiser sundere? Hvordan kan vi bruge teknologien til at understøtte hensigtsmæssig adfærd som f.eks. ved at sende sms-påmindelser dagen før en aftale ved lægen? Og hvordan designer vi hjemmesider og services, så kunderne når deres mål på den smarteste måde? Dette er blot nogle af de spørgsmål, som du får svar på i denne bog.
Passionerede fageksperter giver dig brugbar inspiration til, hvordan du kan arbejde med adfærdsforandringer gennem adfærdsdesigndiscipliner som: nudging, interfacedesign, designtænkning, gamification, spildesign, markedsføring og evolutionspsykologi.
Bogen henvender sig til alle, der arbejder med at påvirke andre menneskers adfærd inden for fag som psykologi, statskundskab, økonomi, kommunikation, sundhed, organisationsudvikling, design og teknologi.